1. Tutustu uuteen Hernesaari-esitteeseen.
2. Liity Munkkisaari-Hernesaari-seuran jäseneksi (10 euroa).

Raitiolinja 1A muuttuu syksyllä 1:ksi ja muuttaa reittiä. Nykyisen linjauksen puolesta kerätään kuntalaisaloitetta: kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/3529

Keskustelu

Yhteensä 4 kommenttia ja/tai paluuviitettä kirjoitukseen “Raitiolinja 1A muuttuu syksyllä 1:ksi ja muuttaa reittiä…”

  1. Niko Lipsanen 23.2.2017 klo 3:17:

    Mainittakoon, että Munkkisaari-Hernesaari-seura ry ei ole ottanut kantaa reittimuutokseen, mutta tiedotamme kuitenkin täällä, että tällaista kerätään.

  2. Ee 3.3.2017 klo 21:38:

    Pask* vetoomus. Uusi reitti on parempi. 16 lopetettua liikenne keskustaan loppui. 14 reitti kasvattaa lisää risteilymatkustajia ja bussit on kesälläkin täynnä niin ettei kaupungin omat matkustajat mahdu kyytiin.

  3. Sami Honkanen 7.4.2017 klo 17:20:

    Aloitteen idea on että uudelle reitille siirtyvän linjan 1 rinnalla säilytettäisiin 1A vanhalla reitillään. Tämä parantaisi alueen yhteyksiä suoraan Etelärannan suuntaan ja siitä edelleen pohjoiseen kulkematta Lasipalatsin ja Töölön kautta.

  4. Leena Aejmelaeus 17.7.2017 klo 16:36:

    Mielestäni aluetta palvelisi parhaiten, jos ratikka 6 kulkisi suunniteltua reittiä Bulevardille ja Keskustaan. Sen lisäksi myös ratikka 1 kulkisi Hernesaaren kärjestä Telakkakatua, mutta jatkaisi Hietalahdenkatua ja Ruoholahdenkatua pitkin suoraan Kamppiin.
    Tällöin Hernesaareen tulevat 7.000 asukasta ja 3.000 työpaikkamatkustajaa sekä Telakkarannan 1.500 asukasta ja 1.500 työpaikkamatkustajaa sekä Telakkakadun kahdessa suuressa teollisuustalossa Tehtaankadun ja Merimiehenkadun välillä työskentelevät n. 1.500 työntekijää sekä muut Punavuoren länsipuolella olevat matkustajat pääsisivät näillä kahdella linjalla joko Kamppiin tai Keskustaan. Suuri osa työpaikkamatkustajista haluaa mennä Kamppiin ja jatkaa sieltä metrolla tms. eteenpäin.
    Ratikka 1A on alunperin suunniteltu palvelemaan viimeksi mainittuja 1.500:aa työpaikkamatkustajaa (ex Kaapelitehdas ja Fazerin tehdas). Nyt he ja muut Kamppiin menijät ahtautuvat bussiin 14, joka on täynnä ruuhka-aikoina, mutta lähes tyhjä muulloin. Sama koskee 1A:ta, joka on lähes aina lähes tyhjä, myös ruuhka-aikoina. Fredrikinkadulle tulee 14.8.2017 alkaen bussit 14, 17, ja 18 sekä raitsikat 1 ja 3. Tilanne, missä raitsikka 3 ja bussit 14 ja 18 ajavat peräkkäin, tapahtuu usein. Tällöin ensimmäinen bussi pakkautuu täyteen ja perässä tuleva jää lähes tyhjäksi. Lisäksi se aiheuttaa ruuhkia Fredrikinkadulle, puhumattakaan melusta ja ilmansaasteista. Olen usein nähnyt Viiskulmassa raitsikan, ja kahden (ja tulevan 3:nnen) bussin perässä pitkän jonon henkilö- ja muita autoja pitkälle Laivurinkadulle. Sitten vielä kesäkuukausina lisänä tulevat 440.000-460.000 risteilymatkustajaa. Fredrikinkadusta tulee todella tukkoinen.Tähän kun vielä lisätään kävelykeskustasta siirtyvät n. 50.000 autoa Tehtaankadulle, Merikadulle ja Telakkakdulle, mitenkähän liikenteen silloin käy?

Kirjoita kommentti

MUHEIRA.FI